Advertiser

Advertiser
Nak Cari Kerepek.. Datang Sini

Domain Tawaran Terbaik

Sejarah di sebalik kon aiskrim untuk info semua

Kon Aiskrim
Kon aiskrim pelbagai rupa

Sejarah di sebalik kon aiskrim yang kita tidak tahu untuk info pada semua

Kon ais krim yang anda sedang lihat sekarang ini ialah sebenarnya bukanlah dicipta dengan sengaja.  Ia telah wujud pada tahun 1904 di mana penjual  aiskrim pada masa itu telah kehabisan pinggan. Lalu Kemudian dia berfikir dan menemui satu cara untuk menjual aiskrim tersebut. Caranya adalah dengan menggulungkan waffle dan juga meletakkan aiskrim di atasnya.  Maka dari itu terciptalah aiskrim kon sampailah kehari ini.

Di Amerika Syarikat, kon aiskrim telah dipopularkan pada dekad pertama abad ke-20. Pada tarikh 13 Disember 1904, New Yorker yang bernama Italo Marchioni menerima AS paten untuk acuan bagi untuk membuat cawan pastri khas memegang aiskrim.Marchioni mendakwa bahawa dia telah menjual aiskrim di pemegang pastri yang boleh dimakan sejak tahun 1896. Walau bagaimanapun, paten Marchioni itu bukan kerana kon dan dia kehilangan tindakan undang-undang bahawa dia kemudiannya difailkan terhadap pengeluar kon bagi pelanggaran hak paten.

Abe Doumar dan keluarga Doumar juga boleh menuntut kredit untuk kon aiskrim. Pada usia 16 Doumar mula menjual paperweights dan barangan lain. Pada suatu malam, dia membeli sebuah wafel dari vendor lain dipindahkan ke Norfolk, Virginia dari Ghent di Belgium, Leonidas Kestekidès. Doumar meneruskan untuk menggulung wafel dan letakkan satu sudu aiskrim di atas. Beliau kemudian mula menjual kon di Ekspo St Louis. Kon-nya adalah salah satu kejayaan yang telah mencipta mesin pembakar empat besi dan mempunyai faundri yang membuat kon aiskrim. Pada hari Ekspo Jamestown itu pada tahun 1907, beliau dan saudara-saudaranya menjual hampir dua puluh tiga ribu kon. Selepas itu, Abe membeli setengah automatik mesin 36-besi, yang menghasilkan 20 kon seminit dan membuka Doumar itu Drive di Norfolk, Virginia, yang masih lagi beroperasi di lokasi yang sama lebih 100 tahun kemudian.

Apa itu kon aiskrim mengikut info

Kon ais krim, aduk Ireland dan Scotland atau kornet ialah, kon berbentuk pastri kering, biasanya diperbuat daripada wafer yang sama dalam tekstur untuk waffle, yang membolehkan ais krim yang akan diadakan di tangan dan boleh dimakan tanpa mangkuk atau sudu. Pelbagai jenis reka bentuk kon ais krim termasuk kon wafer atau kek, kon waffle, dan kon gula.

Jenis jenis kon pelbagai gaya

Banyak gaya kon yang dibuat, termasuk kerusi pretzel dan kon bersalut coklat. Pelbagai kon wafer berganda wujud yang akan membolehkan dua sudu aiskrim untuk dhidangkan bersebelahan. Kon wafer sering dibuat dengan bahagian bawah rata bukan bentuk yang menonjol, berbentuk kon, membolehkan ais krim dan "kerucut" berdiri tegak di atas permukaan tanpa sokongan. Jenis kon wafer ini sering dilabel sebagai "cawan".

Sumber : Wikipedia
Kon aiskrim
Pelbagai perisa aiskrim

Berapa Popularnya Aiskrim Kon

Populariti aiskrim kon meningkat naik pada awal abad ke-20. Sebutan pertama perkataan kon yang di tulis didalam buku Mrs. A. B. Marshall’s Book of Cookery pada tahun 1888 adalah merujuk kepada bekas aiskrim yang boleh dimakan. Dalam salah satu resipinya iaitu “Cornet with Cream”, beliau menjelaskan bahawa kon yang dihasilkan adalah diperbuat daripada badam dan dibakar didalam ketuhar. Aiskrim kon mula dipopularkan di St. Louis World’s Fair USA pada tahun 1904. Bermula disinilah maka lahirnya ais krim jenama Cornetto. Baca juga Aiskrim Kon Pelbagai Rupa dan perisa pilihan.

Pelbagai Jenis Dan Saiz Kon Aiskrim

Tahukah anda kon yg biasa dijual khususnya penjual aiskrim adalah Wafer Kon dan mempunyai 3 saiz yang berbeza untuk wafer kon jenis single scoop.
  • Small
  • Medium
  • Big Saiz

Ada juga yang double kon, juga dalam bentuk cawan atau cup. Mengikut harga yang kami akan tawarkan ianya sangat murah kalau nak dibandingkan dengan pesaing kami yang lain.

Tempahan Katering Aiskrim

Berminat untuk tempahan aiskrim bagi pakej katering terbaik untuk majlis boleh hubungi kami di bahagian - Contact Us - Di laman : www.aiskrim4u.com.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Aiskrim Katering Hanan IceCream untuk serikan majlis anda - Contact : 018 - 3214610 WhatsApp