Advertiser

Advertiser
Nak Cari Kerepek.. Datang Sini

Domain Tawaran Terbaik

Beza antara gelato dan aiskrim

Beza gelato dan aiskrim
Perbezaan antara aiskrim dan gelato

Perbezaan Antara Gelato Dan Aiskrim

Jika kita melakukan perjalanan di tengah matahari terik, berkunjung ke pasaraya dan terjumpa kedai aiskrim ia akan menjadi satu pilihan. Apalagi kini sudah banyak kedai aiskrim unik dengan berbagai rasa yang ditawarkan. Termasuk di Malaysia seperti Kuala Lumpur dan bandaraya sekitarnya juga mulai muncul kedai yang menjual gelato.

Beza gelato dan aiskrim

Apakah beza gelato dengan aiskrim? Gelato sendiri artinya aiskrim dalam Bahasa Itali. Namun dalam konteks masakan, gelato berkembang menjadi jenis aiskrim yang dibuat sesuai tradisi orang Itali. Gelato sangat terkenal disana seperti budaya mereka pada gelato.

Rasanya memang berbeza antara aiskrim biasanya dengan gelato. Gelato terasa lebih padat tetapi teksturnya begitu halus dengan rasa susu yang kuat. Sementara aiskrim lebih kuat di rasa pada krim. Jadi gelato lebih susu banding krim dan aiskrim sebaliknya. Jadi antara kedua mana yang lebih baik bagi anda.

Susu dan lemak antara gelato dan aiskrim

Gelato sendiri memiliki lemak yang lebih sedikit berbanding aiskrim. Ia diperbuat dengan krim masak yang mengandung lemak minima sebanyak 10 peratus. Sementara bagi gelato ia lebih banyak sedikit menggunakan susu berbanding krim. Gelato juga biasanya akan menggunakan lebih sedikit kuning telur.
Gelato
Aiskrim Gelato

Info lain gelato dan aiskrim

Aiskrim biasanya diputar dengan lebih cepat dan kuat berbanding gelato. Sehingga hasilnya, terjadi peningkatan isi kandung pada aiskrim melalui udara yang timbul saat proses pemutaran. Isi kandung ini bertambah dari 25 sampai 90 peratus. Hal ini membuat aiskrim menjadi lebih lembut dan halus. Sementara gelato diaduk dengan kecepatan yang sedikit perlahan dan lambat, hasilnya campuran gelato tadi menjadi lebih padat.

Penyediaan suhu gelato dan aiskrim

Suhu saat sajian pun berbeza bagi gelato dan aiskrim, paling bagus disajikan di suhu kosong 12 darjah Celcius. Jika gelato disajikan pada suhu tersebut, maka teksturnya akan menjadi terlalu keras dan juga kehilangan teksturnya yang elastik. Gelato biasa disajikan dengan suhu 15 darjah lebih panas berbanding aiskrim. Jika aiskrim disajikan pada suhu tersebut maka aiskrim tadi akan mencair dan teksturnya akan jadi seperti cair dan lembik.

Itulah serba sedikit beza antara gelato dan aiskrim, tapi di malaysia ini pengenalan dan kebiasaan penguna memilih adalah aiskrim, satu sebab ialah kos, susu juga lebih mahal berbanding krim, gelato juga asing dan masih baru bagi kita tapi tidak asing bagi orang itali, kalau nak makan gelato dan merasai sendiri boleh berkunjung ke kios kedai aiskrim di bandar bandar besar.

Tempahan Katering Aiskrim

Tempahan aiskrim bagi pakej katering terbaik untuk majlis boleh hubungi kami di bahagian - Contact Us - Di laman www.aiskrim4u.com.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Aiskrim Katering Hanan IceCream untuk serikan majlis anda - Contact : 018 - 3214610 WhatsApp